Professional profile of personal trainer in acting in academies of Teresina-PI
Abstract
Objective. This descriptive exploratory study investigated the profile of active personal trainer in gyms medium and large size of area east of Teresina. Methods: The purposivesample consisted of 60 professionals. For data collection, we used a questionnaire consisting of 30 questions, which was dealt about the economic situation, academic and continuing formation, work methodology and experience professional. Results. 95.1% ofparticipants is graduated in physical education. Of these, 41% have graduate degrees. About forms of physical revaluation used, it was found that 3.3% of respondents did not make revaluations. In the sample, 32.8% worked only as personal trainer and 67.2%also worked in other areas. 90.2% of respondents intend to follow as personal trainer due mainly affinity with the area (60%) and better pay (32.7%). 57.4% of the sample considers the loss of value of service as the greatest hardship faced in the labor market by the personal. Conclusions. The personal training in Teresina is recent, the professionals seem to be aware of the importance of their qualification and competence for performing a good job, however, still fight for recognition and appreciation as health workers.
References
-Aguiar, D.L.; Soares, A.; Guimarães, A.C.A. Personal trainere o idoso. Fitness and Performance Journal. Vol. 7. Num. 3. 2008. p. 185-194.
-Anversa, A.L.B.; Oliveira, A.A.B. Personal Trainer: competências profissionais demandadas pelo mercado de trabalho. Pensar a Prática. Vol. 14. Num. 3. 2011. p. 1-17.
-Antunes, A.C. Perfil profissional de instrutores de academias de ginástica e musculação. EFDeportes.com/ Revista Digital. Vol. 9. Num. 60. 2003.
-Bompa, T.O. A periodização no treinamento esportivo. São Paulo. Manole. 2001. p. 257.
-Brasil. Dispõe sobre a regulamentação da Profissão de Educação Física e cria os respectivos Conselho Federal e Conselhos Regionais de Educação Física. Lei nº 9.696, de 1 de setembro de 1998. Brasília. 1998.
-Castro, S.C. O perfil do cliente do profissional de Educação Física que atua como personal trainer na região metropolitana de Belo Horizonte. Trabalho de conclusão de curso. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte (MG). 2009.
-Civinski, C.; Montibeller, A.; Braz, A.L.O. A importância do exercício físico no envelhecimento. Revista da Unifebe. Vol. 9. 2011. p.163-175.
-Domingues Filho, L.A. Manual dopersonal trainer brasileiro. 3ªedição. São Paulo. Ícone. 2006. p. 216.
-Fernandes, M.M. Perfil profissional do personal trainer. EFDeportes.com/ Revista Digital. Vol. 13. Num. 124. 2008.
-Leal, P.H.S.; Bartholomeu Neto, J.; Silva, J.C.; Verlangieri, M.A.; Asano, R.Y. Perfil profissional de personal trainer que atuam na área de musculação na cidade de Gurupi-TO. Revista Cereus. Vol. 5. 2011. p. 1-8.
-Miranda, R.E.E.P.C.; Mello, M.T.; Antunes, H.K.M. Exercício físico, humor e bem-estar: considerações sobre a prescrição da alta intensidade de exercício. Revista Psicologia e Saúde. Vol. 3. Num. 2. 2011. p. 46-54.
-Monteiro, W. Personal Training: Manual para avaliação e prescrição de condicionamento físico. 4ªedição. Rio de Janeiro. Sprint. 2004. p. 264.
-Müller, A.J. Personal trainer e seu marketing pessoal. EFDeportes.com/ Revista Digital. Vol. 13. Num. 126. 2008.
-Rossi, F.; Hunger, D.A.C.F. Formação acadêmica em Educação Física e intervenção profissional em Academias de Ginástica. Motriz. Vol. 14. Num. 4. 2008. p. 440-451.
-Souza, D.F. Perfil dos instrutores de musculação: um estudo sobre as estratégias utilizadas na formação profissional. Trabalho de conclusão de curso. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre. 2011.
-Vieira, A.A.; Carneiro Júnior, M.A. O perfil do profissional de academia de atividades físicas da microrregião de Ubá, MG. EFDeportes.com/ Revista Digital. Vol. 15. Num. 148. 2010.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).