Reply of musical stimulus in the performance of the 1 RM test in the bench press supino exercise
Abstract
Currently music is an integral part of bodybuilding academies, but many are unaware of how much it influences the performance of those who train. The present study aimed to analyze the response of the musical stimulus in performing the 1RM test in the bench press exercise. The study is characterized as descriptive and comparative, cross - sectional and quantitative data analysis. Twenty male subjects aged 18 to 35 years old were evaluated, from 4 fitness centers in Montes Claros-MG. SPSS 20.0 for Windows software was used. For the verification of the force variation in the tests with and without musical stimuli, ANOVA was used for repeated measurements, in all cases it was adopted a level of significance of 95%. We analyzed the results of the 1RM test in the bench press exercise in the absence of musical stimulus, with stimuli of high and low BPM. Averages of 68.20 kg, 70.10 kg and 71.50 kg respectively were found for absolute strength. And results of 1.01 and 1.04 and 1.06 relative strength. It was concluded that there was a positive response of the musical stimulus in performing the 1RM test on the bench press. The significance level used was p≤0.01 and the result obtained in the tests was of p = 0.000, being significant.
References
-Aires, M.M. Fisiologia. 3ª edição. Rio de Janeiro. Guanabara Koogan. 2008.
-Almeida, P.S. A música como instrumento para a prática de exercício físico. Trabalho de conclusão de curso (graduação). Escola de Educação Física. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre-RS, 2009.
-Bom, F.C.; Porto, G.M. Processo didático das aulas de ginástica: modalidade step traing. Biomotriz. Vol. 10. Núm. 1. p. 171-185. 2016.
-Bompa, T.O.; Cornacchia, L.J. Treinamento de força consciente: estratégias para ganho de massa muscular. São Paulo. Phorte. 2000.
-Cantareira, G.D. Visualização computacional de música com suporte a discriminação de elementos de teoria musical. Dissertação de Mestrado. Instituto de Ciências Matemáticas e da Computação. Universidade de São Paulo. São Paulo. 2015.
-Evans, N. Anatomia da musculação. São Paulo. Manole. 2007.
-Filho, E.C.L. Memórias e reflexões acerca da experiência discente e docente em contextos não escolares e acadêmicos de música. Trabalho de conclusão de curso (graduação). Escola de música. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal-RN. 2015.
-Fleck S.J.; Kraemer W.J. Fundamentos do treinamento de força muscular. 2ª edição. Porto Alegre. Artmed. 1999.
-IIari, B. A música e o cérebro: algumas implicações do neurodesenvolvimento na educação musical. Revista da ABEM. Vol. 9. Núm. 1. p. 7-16. 2003.
-Ishimura, A.M. A influência de diferentes estados emocionais no desempenho da prática da musculação. Coleção Pesquisa em Educação Física. Vol. 10. Núm. 6. p. 13-18. 2011.
-Melo, L. C.; Costa, F.; Rodrigues, R.J.; Filho, C. C.; Albergaria, M.B. Parâmetros fisiológicos e subjetivos mediante comparação de resposta a presença de estímulo auditivo. Coleção pesquisa em educação física. Vol. 6. Núm. 1. p. 261-266. 2007.
-Paiano, L.A.G.; Fernandes, L.M. Uso de intervenção musical em pacientes internados em unidade de terapia intensiva: estudo piloto. Revista de Enfermagem UFSM. Vol. 4. p. 813-824. 2014.
-Pinto, F.G.R.T. Música: ferramenta de motivação para saúde. Trabalho de conclusão de curso. Instituto de Biomecânica do Rio Claro. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro-São Paulo. 2015.
-Santana, L.D.B. A influência da música na prática da musculação. Trabalho de Conclusão de Curso Graduação. Centro de ciências biológicas e da saúde. Universidade Estadual da Paraíba. Campina Grande-PB. 2014.
-Silva, J.D.C.; Farias, T.B. Efeito da música preferida e não preferida no desempenho físico durante a sessão de treinamento de força. Revista Brasileira de Prescrição e Fisiologia do Exercício. Vol. 7.Núm. 40. p. 368-375.2013. Disponível em: <http://www.rbpfex.com.br/index.php/rbpfex/article/view/552/504>
-Simões, M.G.N. Avaliação dos Efeitos Combinados do Exercício Físico e da Música na Motivação para o Exercício, nos Estados de humor e na Função Cognitiva. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Ciências Humanas e Sociais. Universidade do Algarve. Faro. Portugal. 2010.
-Soria-Urios, G.; Duque, P.; García-Moreno, J.M. Música y cerebro: fundamentos neurocientíficos y trastornos musicales. Revista de Neurologia. Vol. 52. Num. 1. 2011. p. 45-55.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).