The statistic for be applied in the studies of the sport sciences and of the physical activity

  • Nelson Kautzner Marques Junior Universidade Castelo Branco, Rio de Janeiro-RJ, Brasil.
Keywords: Data analysis, Statiscal study, Statistical model, Biostatistics

Abstract

The purpose of the review was to explain the complementary statistics after the significance p. Through of the evolution for the studies of the sport sciences and of the physical activity, applying only the statistical models that use p-significance to analyze the data from the experiment is an incomplete procedure to answer the research questions. To minimize the statistical problems of p-significance in sport and physical activity studies the literature recommended the calculation of the effect size and confidence interval. Recently the "new statistic" of Cumming (2014) was organized and the graph compares the mean and 95% confidence intervals with the objective of verifying that the results of significance p show some type of error. In conclusion, the "new statistic" is easy to compare data from a scientific study. In conclusion, the "new statistic" is an easy way to compare data from a scientific study.

Author Biography

Nelson Kautzner Marques Junior, Universidade Castelo Branco, Rio de Janeiro-RJ, Brasil.
Mestre em Ciência da Motricidade Humana pela UCB do RJ, Brasil

References

-Azevedo, P.; Pandeló Junior, D.; Botero, J. Significância estatística: medidas e interpretações. Rev Bras Ci Mov. Vol. 24. Num. 2. p. 206-209. 2016.

-Baker, M. Statisticians issue warning on p values: statement aims to halt missteps in the quest for certainty. Nature. Vol. 531. Num. 10. p. 151. 2016.

-Barbanti, V. Treinamento esportivo: as capacidades motoras dos esportistas. Barueri: Manole. 2010. p. 133-138.

-Cano-Corres, R.; Sánchez-Álvarez, J.; Fuentes-Arderiu, X. The effect size: beyond statistical significance. J Int Fed Clin Chem Labor Med. Vol. 23. Num. 1. p. 1-5. 2012.

-Coulson, M.; Healey, M.; Fidler, F.; Cumming,G. Confidence intervals permit, but do not guarantee, better inference than statistical significance testing. Front Psychol. Vol. 1. Num. 26. p. 1-10. 2010.

-Cumming, G. The new statistics: why and how. Psychol Sci. Vol. 25. Num. 1. p. 7-29. 2014.

-Cumming, G. Repliacation and p intervals: p values predict the future only vaguely, but confidence intervals do much better. Assoc Psychol Sci. Vol. 3. Num. 4. p. 286-300. 2008.

-Cumming, G. Understanding the new statistics: effect sizes, confidence intervals, and meta-analysis. New York: Routledge. 2012. p. 1-180.

-Cumming, G.; Finch, S. Inference by eye: confidence intervals and how to read pictures of data. Am Psychol. Vol. 60. Num. 2. p. 170-180. 2005.

-Cumming, G.; Fidler, F.; Vaux, D. Error bars in experimental biology. J Cell Biol. Vol. 177. Num. 1. p. 7-11. 2007.

-Dancey, C.; Reidy, J. Estatística sem matemática para psicologia. 3ª ed. Porto Alegre: Artmed. 2006.

-Espírito-Santo, H.; Daniel, F. Calcular e apresentar tamanho do efeito em trabalhos científicos: as limitações do p<0,05 na análise de diferenças de médias de dois grupos. Rev Port Invest Comport Social. Vol. 1. Num. 1. p. 3-16. 2015.

-Ferreira, J.; Patino, C. O que realmente significa o valor p? J Bras Pneumol Vol. 41. Num. 5. p. 485. 2015.

-Gissane, C. Thep value, do you know what it means? Fysiot. Vol. 2. Num. 13. p. 28-29. 2013.

-Goodman, S. A dirty dozen: twelve p-value misconceptions. Semin Hematol. Vol. 45. Num. 3. p. 135-140. 2008.

-Hilton, A.; Armstrong, R. Stat note 6. Microbiol. Vol. -. Num. -. p. 34-6. 2006.

-Hopkins, W.; Marshall, S.; Batterham, A.; Hanin, J. Progressive statistics for studies in sports medicine and exercise science. Med Sci Sports Exerc. Vol. 41. Num. 1. p. 3-12. 2009.

-Maia, J.; Garganta, R.; Seabra, A.; Lopes, V.; Prista, A.; Freitas, D. Uma nota didática breve no uso esclarecido de procedimentos estatísticos em análise de dados repetidos no tempo. Um estudo guiado para investigadores das ciências do desporto. Rev Port Ci Desp. Vol. 4. Num. 3. p. 115-133. 2004.

-Madureira, A. O avanço da estatística na educação física. Cad Educ Fís. Vol. 7. Num. 12. p. 73-76. 2008.

-Marcelino, R.; Sampaio, J. Investigação em ciências do desporto: dos testes de hipótese nula à necessidade de interpretações com significância prática e/ou clínica. Boletim Soc Port Est. p. 28-35. 2015.

-Marques Junior, N. Meta-análise para os estudos do esporte e da atividade física. Revista Brasileira de Prescrição e Fisiologia do Exercício. Vol. 8. Num. 49. p. 732-671. 2014. Disponível em: <http://www.rbpfex.com.br/index.php/rbpfex/article/view/695/649>

-Marques Junior, N. Vertical jump of the elite male volleyball players in relation the game position: a systematic review. Rev Observatorio Dep. Vol. 1. Num. 3. p. 10-27. 2015.

-Marques Junior, N. Jump test to evaluate the volleyball player. Revista Brasileira de Prescrição e Fisiologia do Exercício. São Paulo. Vol. 11. Num. 67. p. 505-508. 2017. Disponível em: <http://www.rbpfex.com.br/index.php/rbpfex/article/view/1163/945>

-Nuzzo, R. Statistical errors: p values, the gold standard of statistical validity, are not as reliable as many scientists assume. Nature. Vol. 506. Num. 13. p. 15015-2. 2014.

-Palao, J.; Manzanares, P.; Valadés, D. Anthropometric, physical, and age differences by the player position and the performance level in volleyball. J Hum Kinet. Num. 44. p. 223-236. 2014.

-Thomas, J.; Nelson, J. Métodos de pesquisa em atividade física. 3ª edição. Artmed. 2002. p. 61-62.

-Torman, V.; Coster, R.; Riboldi, J. Normalidade de variáveis: métodos de verificação e comparação de alguns testes não-paramétricos por simulação. Rev HCPA. Vol. 32. Num. 2. p. 227-234. 2012.

-Tritschler, K. Medida e avaliação em educação física e esportes. 5ª edição. Manole. 2003. p. 160-162.

Published
2018-08-11
How to Cite
Marques Junior, N. K. (2018). The statistic for be applied in the studies of the sport sciences and of the physical activity. Brazilian Journal of Exercise Prescription and Physiology, 12(76), 564-573. Retrieved from https://www.rbpfex.com.br/index.php/rbpfex/article/view/1457
Section
Scientific Articles - Original