Adapted physical education: teacher training and the participation of persons with disabilities in regular education
Abstract
Objective: investigate the formation of a physical education teacher in the field of Adapted Physical Education and participation of people with disabilities in physical education classes in regular schools. Methods: The sample consisted of 18 teachers (34 ± 5 years) of private and public schools, and (38.9%) and women (61.1%) men. Data were collected in themunicipality of Balneária resort of Praia Grande, through a questionnaire. Results: Allstudents with disabilities in schools participated in physical education classes. Regardingteachers, 72.2% were aware of EFA and 55.5% had sufficient knowledge to include adisabled student in their classes. Conclusion: All students with disabilities participate in PEclasses. Most teachers have specialization in academic formation. The search for knowledgepromotes vocational training and contributes to the success of the objectives of inclusion.
References
-Aguiar, J. S.; Duarte, É. Educação inclusiva: um estudo na área da educação física. Revista Brasileira de Educação Especial. Vol. 11. Núm. 2. p. 223-240. 2005.
-Altet, M. As competências do professor profissional: entre conhecimentos, esquemas de ação e adaptação, saber analisar. In Altet, M.; Charlier, E. Formando professores profissionais: quais estratégias. Artmed. p. 23-35. 2001.
-Borgmann, T.; Almeida, G.J.J. Paralympic Sport at School: A Literature Rewiew. Movimento. p. 53-68. 2015.
-Brasil.Conselho Federal de Educação. Resolução nº03 de 16 de junho de 1987.
-Brasil. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9394/96. Brasília-DF. 1996.
-Brasil. MEC. INEP. Ministério da Educação. Relatório Educação Para Todos no Brasil 2000-2015. (Versão Preliminar). 2014.
-Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Educação física. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF. 1997.
-Cidade, R. E.; Freitas, P.S. Educação física e inclusão: considerações para a prática pedagógica na escola. Revista Integração. Vol. 14. p. 27-30. 2002.
-Frug, C.S. Educação motora em portadores de deficiência. Plexus Editora. 2001.
-Gorgatti, M. G.; Penteado, S. H. N. W.; Pinge, M. D.; De Rose, D. Atitudes dos professores de educação física do ensino regular com relação a alunos portadores de deficiência. Revista Brasileira de Ciência e Movimento. Vol. 12. p. 63-68. 2004.
-IBGE. Cartilha do Senso 2010 Pessoas com Deficiência. Secretaria Nacional de Promoção dos direitos das Pessoas com Deficiência. 2010.
-Manzini, E.J. Inclusão do Aluno com Deficiência na escola: os Desafios Continuam. Fapesp. Editora.2007.
-Nóvoa, A. Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Educação e pesquisa. Vol. 25. Núm. 1. p. 11-20. 1999.
-OrtaTierra, J.; Algarra, J.C. Educación física em alumnos com necesidades educativas especiales. Revista Wanceulen E.F. Digital. Núm. 5. 2009.
-Pedrinelli, V.J. Possibilidades na diferença: o processo de inclusão, de todos nós. Revista Integração. Vol. 14. 2002.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).