Adapted physical education: teacher training and the participation of persons with disabilities in regular education

  • Cláudia Mori Faculdade Praia Grande, Praia Grande-SP, Brasil
  • Mauro Souza Faculdade Praia Grande, Praia Grande-SP, Brasil
  • Paulo Eduardo Pereira Faculdade Praia Grande, Praia Grande-SP, Brasil. Grupo de Estudos em Ciências da Educação Fí­sica e Saúde, Faculdade Praia Grande, Praia Grande-SP, Brasil. Grupo de Estudos e Pesquisas em Fisiologia do Exercí­cio, Universidade Federal de São Paulo, Santos-SP, Brasil.
  • Viní­cius Lauria Faculdade Praia Grande, Praia Grande-SP, Brasil. Grupo de Estudos em Ciências da Educação Fí­sica e Saúde, Faculdade Praia Grande, Praia Grande-SP, Brasil.
Keywords: Inclusión, Disabled person, Knowledge

Abstract

 

Objective: investigate the formation of a physical education teacher in the field of Adapted Physical Education and participation of people with disabilities in physical education classes in regular schools. Methods: The sample consisted of 18 teachers (34 ± 5 years) of private and public schools, and (38.9%) and women (61.1%) men. Data were collected in themunicipality of Balneária resort of Praia Grande, through a questionnaire. Results: Allstudents with disabilities in schools participated in physical education classes. Regardingteachers, 72.2% were aware of EFA and 55.5% had sufficient knowledge to include adisabled student in their classes. Conclusion: All students with disabilities participate in PEclasses. Most teachers have specialization in academic formation. The search for knowledgepromotes vocational training and contributes to the success of the objectives of inclusion.

References

-Aguiar, J. S.; Duarte, É. Educação inclusiva: um estudo na área da educação física. Revista Brasileira de Educação Especial. Vol. 11. Núm. 2. p. 223-240. 2005.

-Altet, M. As competências do professor profissional: entre conhecimentos, esquemas de ação e adaptação, saber analisar. In Altet, M.; Charlier, E. Formando professores profissionais: quais estratégias. Artmed. p. 23-35. 2001.

-Borgmann, T.; Almeida, G.J.J. Paralympic Sport at School: A Literature Rewiew. Movimento. p. 53-68. 2015.

-Brasil.Conselho Federal de Educação. Resolução nº03 de 16 de junho de 1987.

-Brasil. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9394/96. Brasília-DF. 1996.

-Brasil. MEC. INEP. Ministério da Educação. Relatório Educação Para Todos no Brasil 2000-2015. (Versão Preliminar). 2014.

-Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Educação física. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF. 1997.

-Cidade, R. E.; Freitas, P.S. Educação física e inclusão: considerações para a prática pedagógica na escola. Revista Integração. Vol. 14. p. 27-30. 2002.

-Frug, C.S. Educação motora em portadores de deficiência. Plexus Editora. 2001.

-Gorgatti, M. G.; Penteado, S. H. N. W.; Pinge, M. D.; De Rose, D. Atitudes dos professores de educação física do ensino regular com relação a alunos portadores de deficiência. Revista Brasileira de Ciência e Movimento. Vol. 12. p. 63-68. 2004.

-IBGE. Cartilha do Senso 2010 Pessoas com Deficiência. Secretaria Nacional de Promoção dos direitos das Pessoas com Deficiência. 2010.

-Manzini, E.J. Inclusão do Aluno com Deficiência na escola: os Desafios Continuam. Fapesp. Editora.2007.

-Nóvoa, A. Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Educação e pesquisa. Vol. 25. Núm. 1. p. 11-20. 1999.

-OrtaTierra, J.; Algarra, J.C. Educación física em alumnos com necesidades educativas especiales. Revista Wanceulen E.F. Digital. Núm. 5. 2009.

-Pedrinelli, V.J. Possibilidades na diferença: o processo de inclusão, de todos nós. Revista Integração. Vol. 14. 2002.

Published
2018-10-26
How to Cite
Mori, C., Souza, M., Pereira, P. E., & Lauria, V. (2018). Adapted physical education: teacher training and the participation of persons with disabilities in regular education. Brazilian Journal of Exercise Prescription and Physiology, 12(77), 730-733. Retrieved from https://www.rbpfex.com.br/index.php/rbpfex/article/view/1495
Section
Scientific Articles - Original