Analysis of the basic physical capacities of athletics practicers at the olympic experimental gym of rio de janeiro: a retrospective study
Abstract
This longitudinal retrospective study aimed to compare the cardiopulmonary performance, muscular strength and speed of athletes practicing athletics (11 to 15 years old), trained at the Olympic Experimental Gymnasium (GEO), in the City of Rio de Janeiro, in the 100m run modes, 400m run and ball throw. One hundred and eighteen schoolchildren were divided into two groups: G 1: 8th and 9th grade students, who trained 5 times a week in 100 m run modalities (n = 32); 400 m run (n = 18) and ball throw (n = 20); G 2: 6th and 7th year students, who trained 3 times a week in 100 m running modalities (n = 20); 400 m run (n = 15) and ball throw (n = 13). Anthropometric data were collected, with horizontal and vertical impulsion, medicine ball, 20-meter run and 6-minute run before and after the training period. The Wilcoxon test was used for intragroup analysis and Mann Whitney test for intergroup analysis. The percentage of variation (delta) was determined using the Kruskall Wallis method followed by Dunn. The level of significance was set at 5%. Anthropometric data (body mass, height and BMI) did not change during the training period in any of the modalities (p> 0.05). In all modalities there was significant improvement of lower limb strength, upper limb strength (medicine ball) and cardiorespiratory fitness (6 min run) after training. However, the velocity did not show significant improvement. It was concluded that a full-time school intervention program, with a weekly frequency of 3 to 5 times for 2 hours, improves the physical fitness of schoolchildren.
References
-Alves, M. B. Treinamento de força para criança e adolescente. In: Congresso Internacional de Atividade Física. Nutrição e Saúde. Núm. 1. 2016.
-Avelar, A.; Santos, K. M.; Cyrino, E. S.; Carvalho, F. O.; Dias, R. M. R.; Altimari, L. R.; Gobbo, L. A. Perfil antropométrico e de desempenho motor de atletas paranaenses de Futsal de elite. Revista Brasileira de Cineantropometria e Desempenho Humano. Vol. 10. Núm. 1. p. 76-80. 2008.
-Carnaval, P. E. Medidas e avaliações: em ciências do esporte. 2ª edição. Rio de Janeiro. Sprint. 1997.
-Castagna, C.; D’ottavio, S.; Vera, J. G.; Alvarez, J. C. Match demands of professional futsal: a case study. Journal of Science and Medicine in Sport. Belconenn. Vol. 12. Núm. 4. p. 490-494. 2009.
-Charrua, A.; Pinheiro, V.O treino da velocidade no contexto desportivo. Lecturas Educación Física y Deportes. Vol. 16. Núm. 157. p. 1-1. 2011.
-Coledam, D.; Arruda, G.; Dos-Santos, J.; Oliveira, A. Relação dos saltos vertical, horizontal e sêxtuplo com a agilidade e velocidade em crianças. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Vol. 27. Núm.1. p. 43-53. 2013.
-Damico, D. M.; Junqueira, A. P. R.; Machado Filho, R. Diferenças de velocidade e agilidade entre praticantes e não praticantes de futsal na fase pré-púbere da cidade de Petrópolis-RJ. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 5. Núm. 16. 2013. Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/181>
-Dantas, E. H. M. A prática da preparação física: 6ª edição. Roca. 2014.
-Darido, S. C.; Rangel, I. C. A. Implicações para a prática pedagógica. Guanabara Koogan. Rio de Janeiro. 2005.
-Fiorante, B. C.; Pellegrinotti, I. L. Avaliação da aptidão física para saúde de estudantes em escola de tempo integral. Revista CPAQV. Centro de Pesquisas Avançadas em Qualidade de Vida. Vol. 9. Núm. 3. p. 1-8. 2017.
-Farias, E. D. S.; Carvalho, W. R. G. D.; Gonçalves, E. M.; Guerra-Júnior, G. Efeito da atividade física programada sobre a aptidão física em escolares adolescentes. Revista Brasileira de Cineantropometria & Desempenho Humano. Vol. 12. Núm. 2. 2010.
-Fillin, V. P.; Volkov, V. M. Seleção de talentos nos desportos. Organização e adaptação científica: Antonio Carlos Gomes, Edson M. G. Palomares e Pedro Lanaro Filho. Londrina. Midiograf. 1998.
-Gaya, A.; Silva, G. Manual de aplicação de medidas e testes, normas e critérios de avaliação. PROESP-BR. 2007. Disponível em:https://www.ufrgs.br/proesp/index.php. Acesso em: 27/02/2018.
-Gorostiaga, E. M.; Llodio, I.; Ibáñez, J.; Granados, C.; Navarro, I.; Ruesta, M.; Bonnabau, H.; Izquierdo, M. Diferences in physical Witness among indoor and outdoor elite male soccer players. European Journal of Applied Physiology. Berlin. Vol. 106. Núm. 4. p. 483-491. 2009.
-Guagliardi Júnior, M. R. Superando barreiras -a história do Atletismo no GEO Santa Teresa. In: Carlos Alberto Figueiredo da Silva. (Org.). Aluno -Atleta -Cidadão: Estudos no Ginásio Experimental Olímpico. 1ª edição. Rio de Janeiro. HP Comunicação Editora. Vol. 1. p. 139-164. 2014.
-Hudson, A. S. R.; Coelho, D. B.; Garcia, E. S.O treinamento da velocidade: métodos e normativas. Lecturas Educación Física y Deportes. Vol. 16. Núm. 158. p. 1-1. 2011.
-Johnson, B.L.; Nelson, J.K. Practical measurement for evaluation in physical education. Mineapolis. Burgess. 1979.
-LDB. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional -Lei 9.394/1996. Lamparina. Rio de Janeiro. 2008.
-Machado Filho, R. Aptidão física de meninos escolares da cidade de Guarulhos-SP praticantes de atividades relacionadas ao Futsal após 15 semanas de treinamento. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 4. Núm. 11. p. 2. 2012.
-Markovic, G.; e colaboradores. Effects of sprint and plyometric training on muscle function and athletic performance. Journal of Strength and Conditioning Research. Filadélfia. Vol. 21. Núm. 1. p. 543-549. 2007.
-Marques Junior, N. K. Salto em profundidade: fisiologia e benefícios. Movimentum. Vol. 4. Núm. 1. 2009.
-Maziero, R. S. B. Intensidade e duração da atividade física durante as aulas de Educação física. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, suplemento especial. Vol. 22. Núm. 4. p. 117. 2015.
-Moura, N. A. Treinamento pliométrico: Introdução às bases fisiológicas, metodológicas e efeitos do treinamento. Revista Brasileira de Ciência e Movimento. Vol. 2. Núm. 1. p. 30-40. 1988.
-Nagano, A.; Gerritsen, K. G.; Fukashiro, S. A sensitivity analysis of the calculation of mechanical output through inverse dynamics: a computer simulation study. Journal of Biomechanics. Vol. 33. Núm. 10. p. 1313-1318. 2000.
-Nunes, R.; Almeida, F. A.; Santos, B.; Almeida, F. D.; Nogas, G.; Elsangedy, H.; Silva, S. G. D. Comparação de indicadores físicos e fisiológicos entre atletas profissionais de futsal e futebol. Motriz. Vol. 18. Núm. 1. p. 104-112. 2012.
-Projeto Esporte Brasil. PROESP-BR. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 2007. Disponível em:<http://www.ufgrs.br/esef/proesp-br> Acesso em: 27/02/2018.
-Projeto Esporte Brasil. PROESP-BR. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 2012. Disponível em:<http://www.ufgrs.br/esef/proesp-br> Acesso em: 27/02/2018.
-Rubio, K. Psicologia do esporte: interfaces, pesquisa e intervenção. Casa do Psicólogo, 2000.
-Santa Cruz, R. A. R.; Baganha, R. J.; Da Rocha, G. L.; De Oliveira, M. A., Pellegrinoti, I. L.; Verlengia, R.; Lopes, C. R. Treinamento com sprints e jogos reduzidos para a performance da velocidade no futsal. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 7. Núm. 24. p. 214-220. 2015.
-Sedano, S.; Matheu, A.; Redondo, J. C.; Cuadrado, G. Effects of plyometric training on explosive strength, acceleration capacity and kicking speed in young elite soccer players. Journal of Sports Medicine and Physical Fitness. Vol. 8. p. 51-50. 2011.
-Silva, C. A. F. Aspectos etnometodológicos e ações cotidianas no GEO. Aluno -Atleta -Cidadão: Estudos no Ginásio Experimental Olímpico. 1ª edição. Rio de Janeiro. HP Comunicação Editora. Vol. 1. p. 9. 2014.
-Silva Marques, C. L.; Iora, J. A. Atletismo Escolar: possibilidades e estratégias de objetivo, conteúdo e método em aulas de Educação Física. Movimento. Vol. 15. Núm. 2. 2009.
-Silva, J. E.; Silva, L. F. Representações sobre o aluno -atleta -cidadão: um estudo no Ginásio Experimental Olímpico. In: Carlos Alberto Figueiredo da Silva. (Org.). Aluno -Atleta -Cidadão: Estudos no Ginásio Experimental Olímpico. 1ª edição. Rio de Janeiro. HP Comunicação Editora. Vol. 1. p. 8-31. 2014.
-Vasques, D. G.; SIlva, K. S.; Lopes, A. S. Aptidão cardiorrespiratória de adolescentes de Florianópolis-SC. Revista Brasileira Medicina do Esporte. Vol. 13. Núm. 6. 2007.
-Weineck, J. Treinamento Ideal. São Paulo. Manole. 2002.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).