Motivational aspects involved in the regular practice of personalized training in academies of Fortaleza-CE
Abstract
Greater knowledge about the benefits of physical exercise and the modernization of training, based mainly on the principles of biological individuality and specificity, contributed to the consolidation of the professional who acts as a Personal Trainer. With the increase in the number of bodybuilders, the importance of knowledge and understanding of the motivational aspects involved in the practice of the modality increased. The objective was to analyze the motivational aspects involved in the practice of personalized training in Fortaleza-CE academies. It was an exploratory study, with a quantitative and descriptive approach, that brought together a sample composed of 27 subjects of both genders, aged between 20 and 65 years. The data of the motivation inventory to the Regular Practice of Physical Activity (IMPRAF-54) and a questionnaire with 3 open questions were used in the data collection. The results showed that the dimensions that motivate clients of personalized training were health (37.5), pleasure (36.7) and aesthetics (34.6). It was observed that the search for better results was the main reason (38.3%) that made the participants opt for the service. What motivated the clients' stay in the personalized training service (44.9%) was to obtain results. Professional competence (25%) and indication (25%) were the decisive factors in hiring the personal trainer. It is concluded that the professional competence goes beyond skills and technical knowledge, and it is essential that the professional of the area seeks to develop aspects related to humanistic, relationship, motivation, management and administration, aiming to become a professional in the environment in which it operates.
References
-Aguiar, D.L.; Soares, A.; Guimarães, A.C.A. Personal Trainer e o Idoso. Fit Perf J. Vol. 7. Num. 3. 2008. p.185-94.
-Amorim, D.P. Motivação à prática regular de musculação por adultos jovens do sexo masculino na faixa etária de 18 a 30 anos. TCC. Graduação em Educação Física. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre. 2010.
-Balbinotti, M.A.A.; Barbosa, M.L.L. Inventário de Motivação à Prática regular de atividade Física (IMPRAF-54). Laboratório de Psicologia do Esporte. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre. 2006.
-Balbinotti, M.A.A.; Barbosa, M.L.L.; Balbinotti, C.A.A.; Saldanha, R.P. Motivação à prática regular de atividade física: um estudo exploratório. Estudos de Psicologia. Vol. 16. Num. 1. 2011. p. 99-106.
-Balbinotti, M.A.A.; Capazzoli, C.J. Motivação à prática regular de atividade física: um estudo exploratório com praticantes em academias de ginástica. Rev. bras. Educ. Fís. Esp. Vol. 22. Num. 1. 2008. p. 63-80.
-Domingues, F.L.A. Manual do Personal Trainer Brasileiro. 4ªedição. São Paulo. Ícone. 2012.
-Garcia, R.P.; Lemos, K.M. A Estética como um valor na Educação Física. Revista Paulista de Educação Física. Vol. 17. Num. 1. 2003. p. 32-40.
-Klain, I.P. Determinantes de aderência, manutenção e desistência de um programa de Treinamento Personalizado. Dissertação de Mestrado. Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro. Vila Real. 2010.
-Lima, R.S. Análise de fatores motivacionais em iniciantes à prática de musculação em academia. TCC. Bacharelado em Educação Física da Universidade. Universidade Federal de Santa Catarina. 2012.
-Marcelino, N.C. As academias de ginástica como opção de lazer. Revista Brasileira de Ciência e Movimento. Brasília. Vol. 11. Num. 2. 2003. p. 49-54.
-Nahas, M.V. Atividade Física, saúde e qualidade de vida: conceitos e sugestões para um estilo de vida ativo. Londrina. Midiograf. 2006.
-Oliveira Júnior, J. Motivos de adesão aos programas de exercícios físicos: um estudo exploratório com praticantes de academias de musculação e ginástica na cidade de Criciúma-SC. TCC. Bacharelado em Educação Física. Universidade do Extremo Sul Catarinense. Criciúma. 2011.
-Pacheco, C.H. Motivação à prática regular de atividades esportivas: um estudo com praticantes de escolinhas de futebol e futsal (13-17anos). TCC. Graduação em Educação física. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre. 2009.
-Rodrigues, A.L.P.; Brandão, D.C. Fatores motivacionais que levam mulheres entre 18 e 30 anos a procura e adesão ao treinamento com personal trainer em uma academia na cidade de Fortaleza-CE. Revista Brasileira de Nutrição Esportiva. São Paulo. Vol. 11. Num. 62. 2017. p. 168-175.
-Rodrigues, A.L.P.; Santos, R.V. Aspectos motivacionais para a prática de musculação entre jovens de 18 a 25 anos do município de Fortaleza-CE. Revista Brasileira de Prescrição e Fisiologia do Exercício. Vol. 10. Num. 58. 2016. p. 308-313.
-Saldanha, R.P.; Juchem, L.; Balbinotti, C.A.A.; Balbinotti, M.A.A.; Barbosa, M.L.L. Motivação à prática regular de atividades físicas: um estudo sobre a estética em adolescentes do sexo feminino. Coleção Pesquisa em Educação Física. Vol. 6. Num. 2. 2007.
-Sombrio, D. A. Motivos de adesão e aderência a prática de exercício físico do cliente/aluno de Personal Trainer no município de criciúma-SC. TCC. Bacharelado em Educação Física. Universidade do Extremo Sul Catarinense. UNESC. 2011.
-Souto, R.C.M.; Dinardi, R.R.; Ribeiro, J.R.C.; Andrade, A.G.P. Aspectos envolvidos na contratação e cancelamento de um personal trainer. Coleção Pesquisa em Educação Física. Vol. 9. Num. 4. 2010.
-Thomas, J.R.; Nelson, J.K. Métodos de pesquisa em atividade física. 3ªedição. Porto Alegre. Artmed. 2002.
-Zambonato, F. Motivação à prática regular de atividades físicas: um estudo com adolescentes com sobrepeso e obesos das escolas de Erechim-RS. Dissertação de Mestrado em Ciências do Movimento Humano. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 2008.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).