Physical activity level and quality of life among university students: comparison between areas of knowledge
Abstract
Physical activity and quality of life represent two important pillars for the population's health. Thus, the objective of the present study is to evaluate the level of physical activity and quality of life of college students. The study was conducted with 238 students subdivided into two groups: health courses ("Health" group, n = 148, 22.6 ± 6.1 years old), and other areas of knowledge ("Other areas" group, n = 89, 23.2 ± 5.4 years old) of a higher education institution in the city of Passos-MG, Brazil. Information was collected through an online questionnaire consisting of 51 questions regarding sample characterization, socioeconomic status, physical activity level (IPAQ, short version) and quality of life (WHOQOL-bref). The "Health" group had a higher prevalence of physically active students (85.81%) compared to the "Other areas" group (77.52%). Regarding the general quality of life, the "Health" group demonstrates better perception when compared to the "Other areas" group and regarding the environment domain, both groups had low scores. Thus, actions that increase the general perception of quality of life in students from other areas of knowledge should be implemented.
References
-Bara Filho, M.G.; Biesek, S.; Fernandes, A.P.T.; Araújo, C.G.S. Comparação do padrão de atividade fÃsica e peso corporal pregressos e atuais entre graduados e mestres em Educação FÃsica. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Vol. 21. Num. 2. 2000. p.30-35.
-Booth, F.W.; Chakravarthy, M.V.; Gordon, S.E.; Spangenburg, E.E. Waging war on physical inactivity: using modern molecular ammunition against an ancient enemy. Journal of Applied Physiology. Vol. 93. Num. 1. 2002. p.03-30.
-Catunda, M.A.P.; Ruiz, V.M. Qualidade de vida de universitários. Revista CientÃfica do UNIFAE. São João da Boa Vista. Vol. 2. Num. 1. 2008. p.22-31.
-Chakravarthy, M.V.; Booth, F.W. Eating, exercise, and “thrifty†genotypes: connecting the dots toward an evolutionary understanding of modern chronic diseases. Journal of Applied Physiology. Vol. 96. Num. 1. 2004. p.3-10.
-Cieslak, F.; Cavazza, J.F.; Lazarotto, L.; Titski, A.C.K.; Stefanello, J.M.F.; Leite, N. Análise da qualidade de vida e do nÃvel de atividade fÃsica em universitários. Revista da Educação FÃsica / UEM. Vol. 23. Num. 2. 2012. p.251-260.
-Costa, B.D.V.; Batista, G.R.; Leão, N.E.S.; Paes, P.P. Quality of life, stages of behavioral changes and physical activity level of Physical Education students. Revista Brasileira de Atividade FÃsica e Saúde. Vol. 20. Num. 5. 2015. p.476-482.
-Coqueiro, R.S.; Petroski, E.L.; Pelegrini, A.; Barbosa, A.R. Insatisfação com a imagem corporal: avaliação comparativa da associação com estado nutricional em universitários. Rio Grande do Sul. Revista de Psiquiatria do Rio Grande do Sul. Vol. 31. Num. 1. 2008. p.31-168.
-Davoglio, T.R.; Lettnin, C.C.; Baldissera, C.G. Avaliação da qualidade de vida em docentes brasileiros: uma revisão sistemática. Pro-Posições. Vol.26. Num. 3. 2015. p.145-166.
-Everage, N.J.; Linkletter, C.D.; Gjelsvik, S.T.M.; Loucks, E.B. Social and behavioral risk marker clustering associated with biological risk factors for coronary heart disease: NHANES 2001-2004. BioMed Research International. Vol. 2014. 2014. p.1-13.
-Fontes, A.C.D.; Vianna, R.P.T. Prevalência e fatores associados ao baixo nÃvel de atividade fÃsica entre estudantes universitários de uma universidade pública da região Nordeste - Brasil. Rev. bras. epidemiol. Vol. 12. Num. 1. 2009. p.20-29.
-Freitas, T.V.; Dalamaria, T.; Pinto, W.J.; Souza, O.F. Sedentarismo no lazer em estudantes da Universidade Federal do Acre. Journal of Amazon Health Science. Vol. 2. Num. 2. 2016.
-Kluthcovsky, A.C.G.C.; Takayanagui, A.M.M.; Santos, C.B.; Kluthcovsky, F.B. Avaliação da qualidade de vida geral de agentes comunitários de saúde: a contribuição relativa das variáveis sociodemográficas e dos domÃnios da qualidade de vida. Rio Grande do Sul. Revista de Psiquiatria do Rio Grande do Sul. Vol. 29. Num. 2. 2007. p.176-183.
-Koetz, L.; Rempel, C.; Périco, E. Qualidade de vida de professores de instituições de ensino superior comunitárias do Rio Grande do Sul. Ciência & Saúde Coletiva. Vol. 18. Num. 4. 2013. p.1019-1028.
-Legnani, R.F.; Guedes, D.P.; Legnani, E.; Filho, V.C.; Campos, W. Fatores motivacionais associados à prática de exercÃcio fÃsico em estudantes universitários. Rev. Bras. Ciênc. Esporte. Vol. 33. Num. 3. 2011. p.761-772.
-Lima, A.F.B.S. Qualidade de vida em pacientes do sexo masculino dependentes de álcool. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre. 2002.
-Petrini, A.C.; Margato, G.; Vilela Junior, G.B. Avaliação da percepção da qualidade de vida de jovens universitários: comparativo entre graduandos do turno diurno e noturno. Revista Brasileira de Qualidade de Vida. Vol. 5. Num. 3. 2013. p.1-08.
-Saupe, R.; Nietche, E.A.; Cestari, M.E.; Giorgi, M.D.M.; Krahl, M. Qualidade de vida dos Acadêmicos de Enfermagem. Rev Latino-Am Enfermagem. Vol. 12. Num. 4. 2004. p.636-642.
-Seild, E.M.F.; Zannon, C.M.L. Qualidade de vida e saúde: aspectos conceituais e metodológicos. Cad. Saúde Pública. Vol. 20. Num. 2. 2004. p.580-588.
-Silva, G.S.F.; Bergamaschine, R.; Rosa, M.; Melo, C.; Miranda, R.; Bara Filho, M. Avaliação do nÃvel de atividade de estudantes de graduação das áreas saúde/biológica. Revista Brasileira de Medicina do Esporte. Vol. 13. Num. 1. 2007. p.39-42.
Copyright (c) 2021 Brazilian Journal of Exercise Physiology and Prescription (RBPFEX)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).