Quality of life of higher education students (Leiria/Portugal)

  • Maria Isabel Pinto Simões Dias Instituto Politécnico de Leiria, Escola Superior de Educação e Ciências Sociais, Portugal.
  • Maria Odí­lia de Jesus Almeida Abreu Instituto Politécnico de Leiria, Escola Superior de Educação e Ciências Sociais, Portugal.
  • Marta Sofia Abreu da Fonseca Instituto Politécnico de Leiria, Escola Superior de Educação e Ciências Sociais, Portugal.
  • Miguel Ângelo Santos Moreno Calado Licenciatura em Desporto e Bem-Estar, Escola Superior de Educação e Ciências Sociais (ESECS/PLEIRIA), Leiria, Portugal.
  • Salomé Monteiro Mendes Licenciatura em Desporto e Bem-Estar, Escola Superior de Educação e Ciências Sociais (ESECS/PLEIRIA), Leiria, Portugal.
Keywords: Quality of Life, Education Higher, Students

Abstract

The concept of quality of life encompasses factors such as physical health, psychological state, personal relationships, level of independence, personal beliefs and/or relationships with the environment. This complex and broad concept reflects the subject's perception that their needs are being met or that they are being offered opportunities to achieve happiness and self-fulfilment regardless of their health and social conditions (WHOQOL Group, 1998). To assess the perception of quality of life, the World Health Organization designed and validated the World Health Organization Quality of Life (WHOQOL), an instrument that has been widely used in its full and/or abbreviated version (WHOQOL-BREF). The objective of this quantitative study is to present the perception of quality of life of a sample of 929 students of Polytechnic Higher Education (Leiria/Portugal) through the response to the World Health Organization Quality of Life (abbreviated version) - WHOQOL-BREF. The results reveal that students rate their quality of life as "Good" and that the average levels of quality of life obtained in the four domains assessed by WHOQOL-BREF are between 60/70 points.

Author Biographies

Maria Isabel Pinto Simões Dias, Instituto Politécnico de Leiria, Escola Superior de Educação e Ciências Sociais, Portugal.

Docente na Escola Superior de Educação e Ciências Sociais (ESECS/PLEIRIA), Leiria, Portugal; Membro integrado do Centro de Investigação em Qualidade de Vida (CIEQV), Leiria, Portugal; Membro colaborador do Centro de Estidos em Educação e Inovação (Ci&DEI), Leiria, Portugal.

Maria Odí­lia de Jesus Almeida Abreu, Instituto Politécnico de Leiria, Escola Superior de Educação e Ciências Sociais, Portugal.

Docente na Escola Superior de Educação e Ciências Sociais (ESECS/PLEIRIA), Leiria, Portugal; Membro colaborador do Centro de Investigação em Qualidade de Vida (CIEQV), Leiria, Portugal.

Marta Sofia Abreu da Fonseca, Instituto Politécnico de Leiria, Escola Superior de Educação e Ciências Sociais, Portugal.

Docente na Escola Superior de Educação e Ciências Sociais (ESECS/PLEIRIA), Leiria, Portugal; Membro integrado do Centro de Estidos em Educação e Inovação (Ci&DEI), Leiria, Portugal; Membro colaborador do Centro de Investigação em Qualidade de Vida (CIEQV), Leiria, Portugal.

References

-Abreu, M.O.; Dias, I.S. Exercício Físico, Saúde Mental e Qualidade de Vida na ESECS/IPL. Sociedade Portuguesa de Psicologia da Saúde. Vol. 18. Num. 2. 2017. p. 512-526.

-Baraldi, S.; Bampi, L.N.S.; Pereira, M.F.; Guilhem, D.B.; Mariath, A.B.; Avaliação da qualidade de vida de estudantes de nutrição. Campos, A.C. Faculdade de Ciências da Saúde da Universidade de Brasília (UnB). 2016.

-Canavarro, M.C.; Vaz Serra, A.; Pereira, M.; Simões, M.R.; Quartilho, M.J.; Rijo, D.; Paredes, T. WHOQOL disponível para Portugal: Desenvolvimento dos instrumentos de avaliação da qualidade de vida da Organização Mundial de Saúde (WHOQOL-100 e WHOQOL-BREF). In Canavarro, M.C.; Vaz Serra, A. Qualidade de vida e saúde: Uma abordagem na perspectiva da Organização Mundial de Saúde. Lisboa. Fundação Calouste Gulbenkian. 2010

-Canavarro, M.C.; Vaz Serra, A.; Simões, M.R.; Pereira, M.; Gameiro, S.; Quartilho, M.J.; Rijo, D.; Carona, C.; Paredes, T. Estudos Psicométricos de Instrumento de Avaliação da Qualidade de Vida da Organização Mundial de Saúde (WHOQOL-100) para Português de Portugal. Psiquiatria Clínica. Vol. 27. Num. 1. 2006. p. 31-40.

-Cruz, J.P.; Felicilda-Reynaldo, R.F.; Lam, S.C.; Contreras, F.A.; Cecily, H.S.; Papathanasiou, I.V.; Fouly, H.A.; Kamau, S.M.;Valdez, G.F.; Adams, K.A.; Colet, P. Quality of life of nursing students from nine countries: A cross-sectional study. Nurse Education Today. Vol. 66. 2018. p. 135-142.

-Fleck, M.; Leal, O.; Louzada, S.; Xavier, M.; Chachamovich, E.; Vieira, G.; Santos, L.; Pinzon, V. Desenvolvimento da versão em português do instrumento de avaliação de qualidade de vida da OMS (WHOQOL-100). Revista Brasileira de Psiquiatria. Vol. 21. 1999. p. 19-28.

-Galesic, M.; Bosnjak, M. Effects of Questionnaire Length on Participation and Indicators of Response Quality in a Web Survey. Public Opinion Quarterly. Vol. 73. 2009. p. 349-360. 2009.

-Grant, N.; Wardle, J.; Steptoe, A. The relationship between life satisfaction and health behavior: A cross-cultural analysis of young adults. International Journal of Behavioral Medicine. Vol. 16. Num. 3. 2009. p. 259-268.

-Moura, I.H.; Nobre, R.S.; Cortez, R.M.A.; Campelo, V.; Macedo, S.F.; Silva, A.R.V. Qualidade de vida de estudantes de graduação em enfermagem. Revista Gaúcha de Enfermagem. Vol. 37. Num. 2. 2016. p. 1-7.

-Nogueira, M.J.; Sequeira, C. A saúde mental em estudantes do ensino superior. Relação com o género, nível socioeconómico e os comportamentos de saúde. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental. Vol. 5. 2017. p. 51-56.

-Noronha, D.D.; Martins, A.M.; Dias, D.S.; Silveira, M.F.; Paula, A.M.; Haikal, D.S. Qualidade de vida relacionada à saúde entre adultos e fatores associados: um estudo de base populacional. Ciências da Saúde Coletiva. Vol. 21. Num. 2. 2016. p. 463-474.

-Palomino-Devia, C.; Reyes-Oyola, F. A.; Sánchez-Oliver, A. Niveles de actividad física, calidad de vida relacionada com la salud, autoconcepto físico e índice de masa corporal: un estudio en escolares colombianos. Biomédica. Vol. 39. 2018. p. 224-231.

-Rosa, M.; Brunheroti, K.; Silva, T.; Assumpção, C.; Silva, J.; Barbosa, L. Nível de atividade física, qualidade de vida e fatores associados de estudantes universitários de Educação Física. Revista Brasileira de Prescrição e Fisiologia do Exercício. São Paulo. Vol.13. Num. 81. 2019. p.86-91.

-Ribeiro, C.; Salvador, R.; Carvalho, P. Preditores da qualidade de vida e de suporte social percebido em pessoas com doença mental crónica: Estudo preliminar. Revista Portuguesa de Investigação Comportamental e Social. Vol. 5. Num. 1. 2019. p. 14-24.

-Santos, B.; Bittencourt, F. Análise da Qualidade de Vida e fatores associados dos Acadêmicos da área de saúde de uma Faculdade Particular. Id on Line Rev. Psic. Vol.10. Num. 33. 2017. p. 186-197.

-Soares, A.M.; Pereira, M.; Canavarro, J.P. Saúde e Qualidade de Vida na transição para o Ensino Superior. Sociedade Portuguesa de Psicologia da Saúde. Vol. 15. Num. 2. 2014. p. 356-379.

-Steptoe, A.; Wardle, J. Health behaviour, risk awareness and emotional well-being in students from Eastern Europe and Western Europe. Social Science & Medicine. Vol. 53. Num. 12. 2001. p. 1621-1630.

-Su, T.; Azzani, M.; Adewale, A.P.; Thangiah, N.; Zainol, R.; Majid, H. Physical Activity and Health-Related Quality of Life Among Low-Income Adults in Metropolitan Kuala Lumpur. Journal of Epidemilogy. Vol. 29. Num. 2. 2019. p. 43-49.

-Vaez, M.; Kristenson, M.; Laflamme, L. Perceived quality of life and self-rated health among first-year university students. Social Indicators Research. Vol. 68. Num. 2. 2004. p. 221-234.

-Vaz Serra, A.; Canavarro, M.C.; Simões, M.R.; Pereira, M.; Gameiro, S.; Quartilho, M.J.; Paredes, T. Estudos psicométricos do instrumento de avaliação da qualidade de vida da Organização Mundial de Saúde (WHOQOL-Bref) para Português de Portugal. Psiquiatria Clínica. Vol. 27. 2006. 41-49.

-Walkiewicz, M.; Tartas, M.; Majkowicz, M.; Budzinski, W. Academic achievement, depression and anxiety during medical education predict the styles of success in a medical career: a 10-year longitudinal study. Medical Teacher. Vol. 34. Num. 9. 2012. p. 611-619.

-WHOQOL Group. Development of the WHOQOL: Rationale and current status. International Journal of Mental Health. Vol. 23. Num. 3. 1994. p. 24-56.

-WHOQOL Group. Development of World Health Organization WHOQOL-BREF Quality of Life Assessment. Psychological Medicine. Vol. 28. 1998. p. 551-558.

-World Health Organization. Greece Physical Activity Factsheet. 2015.

-Zhang, Y.; Qu, B.; Lun, S.; Wang, D.; Guo, Y.; Liu, J. Quality of Life of Medical Students in China: A Study Using the WHOQOL-BREF. PLOS One. Vol. 7. Num. 11. 2012. p. 1-9.

Published
2021-10-10
How to Cite
Dias, M. I. P. S., Abreu, M. O. de J. A., Fonseca, M. S. A. da, Calado, M. Ângelo S. M., & Mendes, S. M. (2021). Quality of life of higher education students (Leiria/Portugal). Brazilian Journal of Exercise Prescription and Physiology, 14(91), 416-422. Retrieved from https://www.rbpfex.com.br/index.php/rbpfex/article/view/2044
Section
Scientific Articles - Original