Acute effect of warm-up on scale performance of motor development
Abstract
Introduction: the motor development scale (MDS) is widely used by Physical Education professionals. However, it is not known whether performing warm-up exercises can interfere with your results. Objective: to verify the acute effect of warm-up practice on the performance on the MDS in schoolchildren enrolled in Elementary School I. Materials and Methods: the instrument for data collection was the EDM test protocol composed of 50 levels that involve seven areas of development, increasing their degree of difficulty according to the results. The study was carried out in two situations. A situation with the accomplishment of a protocol of warm-up exercises before the application of the MDS tests and another without. Thirty schoolchildren (age 102.1 ± 21.5 months; body mass 34.1 ± 14.1 Kg; height 1.3 ± 0.1 m) from public and private schools in the city of Rio de Janeiro participated in the study. regularly in Elementary School I. Results: when comparing situations with and without previous heating, no significant differences were observed. In the specific areas evaluated, the Spatial Organization was the only one that showed a significant difference with a decrease in performance after warming up. Discussion: both students enrolled in public and private schools showed a general MDS, below the normal standard. Conclusion: it was found that the application of warm-up exercises did not affect the results in an acute way, and that the area of development called Spatial Organization had a drop in performance after the intervention.
References
-Alencar, T.A.M.D.; Matias, K.F.S. Princípios Fisiológicos do Aquecimento e Alongamento Muscular na Atividade Esportiva. Revista Brasileira de Medicina do Esporte. Vol. 16. Num. 3. 2010. p. 230-234.
-Almeida, R.C. A influência do karatê no desenvolvimento motrício em crianças. Revista Eletrônica de Educação Física da Uniandrade. Vol. 01. ano II. 2006.
-Antunes, H.K.M.; Santos, R.F.; Cassilhas, R.; Santos R.V.T.; Bueno, O.F.A.; Mello, M.T. Exercício físico e função cognitiva: uma revisão. Revista Brasileira de Medicina do Esporte. Vol. 12. Num. 2. 2006. p. 108-114.
-Batistella, P.A. Estudo de parâmetros motores em escolares com idade de 6 a 10 anos na cidade de Cruz Alta-RS. Dissertação de Mestrado. Programa de pós-graduação em Ciências do Movimento Humano. Universidade do Estado de Santa Catarina. 2001.
-Bishop, D. Warm Up I: Potential Mechanisms and the Effects of Passive Warm Up on Exercise Performance. Sports Medicine. Vol. 33. Num. 6. 2003. p. 439-454.
-Bohme, M.T.S. Aptidão física de jovens atletas do sexo feminino analisada em relação a determinados aspectos biológicos, idade cronológica e tipo de modalidade esportiva praticada. Tese Livre Docência. Escola de Educação Física e Esporte, Universidade de São Paulo. São Paulo. 1999.
-Bojikian, L.P.; Teixeira, C.P.; Bohme, M.T.S.; Ré, A.H.N.; Relações entre crescimento, desempenho motor, maturação biológica e idade cronológica em jovens do sexo masculino. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Vol. 19. Num. 2. 2005. p. 153-162.
-Brauner, L.M.; Valentini, N.C. Análise do desempenho motor de crianças participantes de um programa de atividades físicas. Revista da Educação Física/UEM. Vol. 20. Num. 2. 2009. p. 205-216.
-Cardeal, C.M.; Pereira, L.A.; Silva, P.F.; França, N.M. Efeito de um programa escolar de estimulação motora sobre desempenho da função executiva e atenção em crianças. Motricidade. Vol. 9. Num. 3. 2013. p. 44-56.
-Coledam, D.H.C.; Santos, J. W. Efeito dos aquecimentos com jogo de futebol e com exercícios dinâmicos sobre a agilidade e impulsão horizontal em pré-adolescentes praticantes de futebol. Revista Brasileira de Futebol. Vol. 3. Num. 1. 2010. p. 12-21.
-Cotman, C.W.; Berchtold, N.C.; Christie, L.A. Exercise builds brain health: key roles of growth factor cascades and inflammation. Trends Neuroscience. Vol. 30. Num. 9. 2007. p. 464-472.
-Deslandes, A.; Moraes, H.; Ferreira, C.; Veiga, H.; Silveira, H.; Mouta, R.; Pompeu, F.A.M.S.; Coutinho, E.S.F.; Laks, J. Exercise and Mental Health: many reasons to move. Neuropsychobiology. Vol. 59. 2009. p. 191-198.
-Faigenbaum, A.D.; Belluci, M.; Bernieri, A.; Bakker, B.; Hoorens, K. Acute effects of different warm-up protocols on fitness performance in children. Journal of Strength and Conditioning Research. Vol. 19. Num. 2. 2005. p. 376-381.
-Faigenbaum, A.D.; Kang, J.; McFarland, J.; Bloom, J.M.; Magnatta, J. Acute Effects of Different Warm-Up Protocols on Anaerobic Performance in Teenage Athletes. Pediatric Exercise Science. Vol. 18. Num. 1. 2006. p. 53-64.
-Ferreira, J.R.P. Saúde Escolar: Aspectos Biopsicossociais de Crianças com dificuldades de Aprendizagem. Dissertação de Mestrado. Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis. 2007.
-Fonseca, V. Manual de observação psicomotora: significação psiconeurológica dos fatores psicomotores. Porto Alegre. Artes Médicas. 1995.
-Fradkin, A.J.; Zazryn, T.R.; Smoliga, J.M. Effects of warming-up on physical performance: a systematic review with meta-analysis. Journal of Strength and Conditioning Research. Vol. 24. Num. 1. 2010. p. 140-148.
-Galahue, D.; Ozmun, J. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. São Paulo. Phorte. 2005.
-Gregório, C.S.B.; Pinheiro, E.C.T.; Campos, D.E.O.; Alfaro, E.J. Evolução neuromotora de um recém-nascido pré-termo e a correção com os fatores perinatais. Fisioterapia Brasil. Vol. 3. Num. 4. 2002. p. 250-255.
-Gullich, A.; Schmidtbleicher, D. MVC-induced short-term potentiation of explosive force. New Stud Athletics. Vol. 11. Num. 4. 1996. p. 67-81.
-Gutin, B. Exercise-induced activation and human performance: a review. Research Quaterly. Vol. 44. 1973. p. 256-268.
-Kolyniak Filho, C. Motricidade e aprendizagem: algumas implicações para a educação escolar. Construção Psicopedagógica. Vol. 18. Num.17. 2010. p. 53-66.
-Lie, D.; Song, H.; Colamarino, S.; Ming, G., Gage, F.H. Neurogenesis in the adult brain: new strategies for central nervous system diseases. Annual Review of Pharmacology and Toxicology. Vol. 44. 2004. p. 399-421.
-Lohman, T.G.; Roche, A.F.; Martorell, R. Anthropometric standardization reference manual. Champaing: Human Kinetics. 1988.
-Luria, A.R. Fundamentos de neuropsicologia. Rio de Janeiro. Livros Técnicos e Científicos. São Paulo. EDUSP. 1981.
-Malina, R; Bouchard, C. Atividade física do atleta jovem: do crescimento à maturação. São Paulo: Rocca. 2002.
-Mansur, S.S.; Marcon, A.J. Perfil Motor de Crianças e Adolescentes com Deficiência. Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano. Vol. 16. Num. 3. 2006. p. 9-15.
-McGowan, C.J.; Pyne, D.B.; Thompson, K.G.; Rattray, B. Warm-Up Strategies for Sport and Exercise: Mechanisms and Applications. Sports Medicine. Vol. 45. Num. 11. 2015. p. 1523-1546.
-McMillian, D.J.; Moore, J.H.; Hatler, B.S.; Taylor, D.C. Dynamic vs. static-stretching warm up: The effect on power and agility performance. Journal of Strength and Conditioning Research. Vol. 20. Num. 3. 2006. p. 492-499.
-Medina, J.; Rosa, G.K.B.; Marques, I. Desenvolvimento da organização temporal de crianças com dificuldades de aprendizagem. Revista da Educação Física/UEM. Vol. 17. Num. 1. 2006. p. 107-116.
-Mohr, K.J.; Pink, M.M.; Elsner, C.; Kvitne, R.S. Electromyographic investigation of stretching: the effect of warm-up. Clinical Journal of Sport Medicine. Vol. 8. Num. 3. 1998. p. 215-220.
-Overstall, P.W. The use of balance training in elderly people with falls. Reviews in Clinical Gerontology. Vol. 13. 2003. p. 153-161.
-Ripka, W.L.; Mascarenhas, L.P.G.; Hreczuck, D. Luz, T.G.R., Afonso, C., Mascarenhas, L.; Luz, T.; Afonso-Barroso, A. Estudo comparativo da performance motora entre crianças praticantes e não-praticantes de minivoleibol. Fitness & Performance Journal. Vol. 8. Num. 6. 2009. p. 412-416.
-Robergs, A; Roberts, S.O. Fisiologia do Exercício. São Paulo. Phorte. 2002.
-Rosa Neto, F. Manual de Avaliação Motora. Porto Alegre. Artmed. 2002.
-Rosa Neto, F.; Santos, A.P.; Xavier, R.F.; Amaro, K.N.A Importância da avaliação motora em escolares: análise da confiabilidade da Escala de Desenvolvimento Motor. Revista Brasileira de Cineantropometria e Desempenho Humano. Vol. 12. Num. 6. 2010. p. 422-427.
-Santos, S.; Dantas, L.; Oliveira, J.A. Desenvolvimento motor de crianças, de idosos, e de pessoas com transtorno da coordenação. Revista Paulista de Educação Física. Vol. 18. 2004. p. 33-44.
-Silva, A.; Almeida, G.J.M.; Cassilhas, R.C.; Cohen, M.; Peccin, M.S.; Tufik, S.; Mello, M.T. Equilíbrio, coordenação e agilidade de idosos submetidos à prática de exercícios físicos resistidos. Revista Brasileira de Medicina do Esporte. Vol. 14. Num. 2. 2008. p. 88-93.
-Silveira, C.R.A.; Gobbi, L.T.B; Caetano, M.J.D; Rossi, A.C.S.; Candido, R.P. Avaliação Motora De Pré-Escolares: Relações Entre Idade Motora E Idade Cronológica. Efdeportes. Ano 10. Num. 83. 2005. p. 1-11.
-Venâncio, L.; Darido, S.C. A educação física escolar e o projeto político pedagógico: um processo de construção coletiva a partir da pesquisa-ação. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Vol. 26. Num. 1. 2012. p. 97-109.
Copyright (c) 2023 Camila Carneiro Diano, Leonardo de Araujo Silva Cardoso, Matheus José Passos Bento Vianna de Oliveira, Maurício Miranda Junior, Ercole da Cruz Rubini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).