Customer service by physical education professionals in the fitness area during one of the peaks of the covid-19 pandemic in Brazil

  • Victor Barbosa Ribeiro Doutor em Ciências da Saúde – FMRP-USP, Docente do Instituto Federal de São Paulo, Jacareí, São Paulo, Brasil.
  • Higino Carlos Hahns-Júnior Mestrando em Educação Física - Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, Brasil.
  • Tatiana Santos Graduanda em Administração - Instituto Federal de São Paulo, Jacareí, São Paulo, Brasil.
  • Andressa de Oliveira Ribeiro Graduanda em Administração - Instituto Federal de São Paulo, Jacareí, São Paulo, Brasil.
  • Gislaine Satyko Kogure Pós-Doutora e Pesquisadora em Ciências da Saúde - FMRP-USP, Ribeirão Preto, Brasil
Keywords: Pandemic, Physical training, Attendance

Abstract

In March 020, the World Health Organization (WHO) reported on the existence of a COVID-19 pandemic, causing systemic changes, mainly respiratory. Among the prevention measures recommended by the WHO and responsible governments, physical distancing was adopted, including in Brazil. In this context, gyms and some types of body practices in the fitness area suffered limitations, which could have a negative impact on socioeconomic and health aspects.. In view of this situation, the present study aimed to analyze the service profile of Physical Education professionals in the fitness area during the month of February 2020 and during the covid-19 pandemic, more precisely in June 2020. For that, a questionnaire with sociodemographic and work-related questions was applied through the LimeSurvey platform, to professionals screened via Instagram and Facebook, who showed interest in participating in the study. In general, there was a reduction in the number of professionals who attended predominantly three people per training session and an increase in those who attended predominantly one training session, a reduction in the types of training prescription, in addition to a more relevant reduction in the practices commonly performed in closed environments and that depended on greater material resources compared to those that demanded less resources, such as calisthenics exercise. In addition, an increase in the use of digital technologies was observed. It is concluded that there were changes regarding the prescription and practice of physical exercises during the pandemic, making the practices more individualized, with an increase in their performance in the home environment and with the use of less material resources during the pandemic period.

Author Biographies

Victor Barbosa Ribeiro, Doutor em Ciências da Saúde – FMRP-USP, Docente do Instituto Federal de São Paulo, Jacareí, São Paulo, Brasil.

Docente do Instituto Federal de São Paulo; Doutor em Ciências da Saúde (Programa de Ginecologia e Obstetrícia) - FMRP-USP; Mestre em Ciências Biológicas (Programa de Fisiologia) - FMRP-USP; Especialização em Educação Profissional Tecnológica Inclusiva - IFTM; Especialização em Planejamento, Implementação e Gestão de EAD - UFF; Especialização em Treinamento Esportivo - EEFERP-USP; Graduação em Pedagogia - UNIFRAN; Graduação em Educação Física - UFVJM; Graduação em Fisioterapia - UFVJM.

 

Higino Carlos Hahns-Júnior, Mestrando em Educação Física - Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, Brasil.

Mestrando em Educação Física - EEFERP-USP; Graduado em Bacharelado em Educação Física - Unifafibe.

Gislaine Satyko Kogure, Pós-Doutora e Pesquisadora em Ciências da Saúde - FMRP-USP, Ribeirão Preto, Brasil

Mestrado, Doutorado e Pós Doutorado em Ciências da Saúde (Programa de Ginecologia e Obstetrícia) - FMRP-USP; Especialização em Pós-Graduação Lato Sensu em Pedagogia Universitária - UFTM; Especialização em Bases Fisiológicas e Biomecânicas do Ex. Físico - UNIFRAN; Especialização em Ginástica Especial Corretiva - FMU; Aperfeiçoamento em Formação Inicial e Continuada (FIC) Educação Especial e Inclusiva - IF SUL DE MINAS; Aperfeiçoamento em Acessibilidade na Atividade Física Escolar. - UFJF; Graduação em Licenciatura Plena em Educação Física - UNAERP.

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Published
2023-01-15
How to Cite
Ribeiro, V. B., Hahns-Júnior, H. C., Santos, T., Ribeiro, A. de O., & Kogure, G. S. (2023). Customer service by physical education professionals in the fitness area during one of the peaks of the covid-19 pandemic in Brazil. Brazilian Journal of Exercise Prescription and Physiology, 17(107), 62-70. Retrieved from https://www.rbpfex.com.br/index.php/rbpfex/article/view/2683
Section
Scientific Articles - Original