The effect of training in capoeira in the agility and flexibility in adolescents males
Abstract
Introduction: Capoeira is a Brazilian sport with its history rooted in a lot of rhythm, dance, fights, interventions political and popular. As sport is anexcellent way to improve fitness in general. Objective: to prove that the regular practice of this sport by individuals adolescent males, would benefit the valences physical agility a flexibility. Methods: for this we used the agility test “Shuttle Run” and flexibility sit and reach with the help of the bank of Wells, before and after 14 weeks of training in Capoeira twice times a week with participation of adolescents (Experimental Group). Also were applied together the same tests on 10 male students (Control Group) in response to physical education classes and non-practice in Capoeira, to find the effectiveness of results. Results: were found in the agility test in the comparison group (score=0.14). In comparison within groups, the EG had a score of 0,005 and CG had a score of 0.21. In return for the flexibility test comparing between groups the result was not satisfactory(score = 0.59). But compared the results of pre-test and post-test in the experimental group only flexibility we see an improvementfrom an average of 38.84±7.46 cm to 42.71±7.88 cm. Conclusion: was that fourteen weeks of training capoeira improves agility and capoeira keeps the existing level of flexibility.
References
-Araújo, C.G.S. Flexiteste: um método completo para avaliar a flexibilidade. Barueri. Manole, 2005.
-Barbanti, V.J. Treinamento Físico. 3ª edição. São Paulo. Balieiro, 2001.
-Bortoni, W.L.; Bojikian, L.P. Crescimento e aptidão física em escolares do sexo masculino, participantes de programa de iniciação esportiva. Brazilian Journal of Biomotricity. Vol. 1. p. 114-122. 2007.
-Campos, H.J.B.C. Capoeira na escola. 1ª edição. Salvador. Editora da Universidade Federal da Bahia, 1998.
-Canadian Standardized Test of Fitness (CSTF) Operations manual, 3rd edn, Fitness and Amateur Sport, Ottawa: Minister of State; 1986.
-Cobra, N. Capoeira fará “revolução” na atividade física. Portal Capoeira. 2009.
-Capoeira, N. Capoeira: os fundamentos da malícia. 2ª edição. Rio de Janeiro. Record, 1996.
-D’ Agostine, A. O jogo da capoeira sobre o controle antropológico e biomecânico. Universidade Federal de Santa Catarina. Dissertação de Mestrado em Educação Física. UFSC-SC. Florianópolis, 2003.
-Dantas, E.H.M. Flexibilidade-alongamento e flexionamento. 4ª edição. Rio de Janeiro. Shape, 1999.
-Ferreira, J.; Ledesma, N.C. Indicadores de flexibilidade em escolares de 11 anos de idade de uma cidade de Campo Grande-MS. Lecturas Educación Física y Deportes (Buenos Aires). Vol. 12. Núm. 118. 2008.
-Gonçalves Junior, L. Dialogando sobre a capoeira: possibilidades de intervenção a partir da motricidade humana; Dialoguing on the capoeira: possibilities of intervention starting from human motricity. Motriz rev. educ. fís.(Impr.). Vol. 15. Núm. 3. p. 700-707. 2009.
-Gordon, C.; e colaboradores. Anthropometric standardization: reference manual. Champaign. Anthropometric standardization: reference manual. Champaign.1988.
-Heyward, V.H. Avaliação Física e Prescrição de Exercício. 4ª edição. São Paulo. Artmed, 2004.
-Ignácio, N.; Vieira, J.J. Capoeira na Zona da Mata mineira: uma análise do significado social e cultural. Revista Mineira de Educação física Vol. 10. Núm. 1. p. 237-486. 2002.
-Lussac, R.M.P. As qualidades físicas, resistência e descontração na capoeira. Lecturas Educación Física y Deportes (Buenos Aires). Vol. 14. Núm. 137. 2009.
-Matos, E.W.S. Avaliação do desempenho motor em escolares de 11 a 14 anos, praticantes e não praticantes de capoeira de uma escola privada de Barreiras-BA. 2010. Disponível em http://www.webartigos.com. Acesso em: 05 jan. 2011.
-Marins, J.C.B.; Giannichi, R.S. Avaliação e Prescrição de Atividade Física -Guia Prático. 3ªedição. Rio de Janeiro. Shape, 2003.
-Matsudo, V.K.R. Testes em Ciências do Esporte. 4ª edição. São Caetano do Sul. Buriti, 1987.
-Mello, A.S. História da capoeira: pressuposto para uma abordagem na perspectiva da cultura corporal. Disponível em:<http://nilopedro.com/ed/história.pdf>Acesso em: 15 ago. 2010.
-Menezes, J.A.S.; Vicente, J.G.V.; Òrdas, M.C.; Menezes, N.S. Capoeira -analise das formas tradicionais de ensino, proposta para beneficia –lá agregando dados científicos no treinamento das capacidades física, técnica, tática, moral e psicológica. In: Xv Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte, III Congresso Internacional de Ciências Do Esporte, 2009, Salvador. Disponível em: <http://www.rbceonline.org.br/congressos/index.shp/COMBRACE/XVI/.../777>. Acesso em: 10 jun. 2010.
-World Health Organization, (CWHO). Report of a WHO consultation on obesity. Obesity: preventing and managing the global epidemic. Geneva: World Health Organization. 1998.
-Silva, J.L.B.; Saraiva, A.R.; Monte, G.C.J.; Portal, M.M.D.; Lima, J.R.P.; Dantas, E.H.M. Qualidades físicas de escolares submetidos à formação esportiva tradicional. Fitness Performance. Vol. 8, Núm. 6. p. 400-406. 2009.
-Tubino, M.J.G. Metodologia científica do treinamento desportivo. 3ª edição. São Paulo. Ibrasa, 1984.
-Vianna, J.; Novais, J. Personal Training e Condicionamento Físico em Academias. 3ª edição. Rio de Janeiro. Shape, 2009.
-Ulbrich, A.Z.; Bozza, R.; Machado, H.S.; Michelin, A.; Vasconcelos, Í.Q.A.; Stabelin, A.N. Aptidão física em crianças e adolescentes de diferentes estágios maturacionais. Fitness Performance. Vol. 6. Núm. 5. p. 277-282. 2007.
-Wells, K. F.; Dillon, E. K. The sit and reach: a test of back and leg flexibility. Res Q Exerc Sport. Vol. 23. Núm. 1. p. 115-118. 1952.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).