Motor performance for persons with disabilities of association of parents and friends of the subjects of an inner city of Minas Gerais
Abstract
The performance of psychomotor work with people with disabilities (PWD) provides the acquisition of cognitive and motor skills needed to perform movements and functional activities of daily living. The battery of tests of body coordination (KTK), is composed of four tasks designed to diagnose and motor impairments in children with brain injury and / or behavioral disorders. Therefore, this study aimed to determine the motor performance of PWD of Association of Parents and Friends of Exceptional (APAE) of a inner city in Minas Gerais. Were evaluated 12 PWD regularly enrolled in APAE of Florestal-MG, with a mean age of 32.3 ± 13.5 years, with various disabilities, by applying the battery of motor tests known as KTK . The results of the four tasks generate a motor quotient (MQ) which is the basis for the final classification. The reference tables for the KTK test were used for analysis of the study, using descriptive statistics. The sum of the results of the tests resulted in a MQ average of 50.41 ± 14.11. This MQ of the sample indicated that 16.6% have hit rating of disturbance in motor coordination; 8.3% showed rating of motor coordination impairment, and 75 % failed to achieve minimum levels of coordination for classification. From the results it was concluded that the motor performance of the PWD of the APAE of Florestal-MG demonstrating deficit in the balance, strength and speed, and problems with laterality.
References
-Amiralian, M.L.T.M.; Masini, E. F. S.; Pinto, E. P.; Lichitig, I.; Pasqualini, L. Conceituando Deficiência. Revista de Saúde Pública. Vol. 34. Num.1. 2000. p. 97-103.
-Arroyo, C. T.; Oliveira, S. R. G. Atividade aquática e a psicomotricidade de crianças com paralisia cerebral. Motriz. Vol.13. Num. 2. 2007. p. 97-105.
-Cardoso, S. S.; Almeida, M. C. R. Efeitos de um programa de reeducação psicomotora desenvolvido para uma criança cega com relação aos fatores psicomotores: noção de corpo e lateralidade. Movimentum-Revista Digital de Educação Física. Vol. 2. Num. 2. 2007. p. 29-32.
-Costa, J. P. R.; Heringer, T. M. Avaliação do desenvolvimento motor em crianças e adolescentes de ambos os gêneros com necessidades especiais. Littera Docente & Discente em revista. Vol. 2. Num. 2. 2012. p. 1-17.
-Croce, R. V.; Piteti, K. H.; Hovat, M.; Miller, J. Peak torque, average power, and hamstrings/quadriceps ratios in nondisables adults and adults with mental retardation. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation. Vol. 77.1996. p. 369-372.
-Deschenes, M. R. Effects of aging on muscle fibre type and size. Sports Medicine. Vol. 34. Num. 12. 2004. p. 809-824.
-Diniz, D.; Squinca, F.; Medeiros, M. Deficiência, Cuidado e Justiça Distributiva. Série Anis 48. Brasília. 2007. p. 1-6.
-Faria, J. C.; Machala, C. C. Importância do treinamento de força na reabilitação da função muscular, equilíbrio e mobilidade de idosos. Revista Acta Fisiatrica. Vol. 10. Num. 3. 2003. p. 133-137.
-Fonseca, V. Manual de observação psicomotora: significação psiconeurológica sob fatores psicomotores. Artes Médicas. 1995. p. 301.
-Gorla, J. I.; Araújo, P. F.; Carminato, R. A. Desempenho psicomotor em portadores de deficiência mental: avaliação e intervenção. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Vol. 25. Num. 3. 2004. p. 133-147.
-Gorla, J. I; Araújo. P. F; Rodrigues, J. L. Avaliação motora em Educação Física Adaptada. Teste KTK. Phorte. 2009. p. 104-116.
-Gorla, J. I.; Campana, M. B.; Calegari, D, R. Desempenho da tarefa transferência lateral, da bateria de teste KTK, em pessoas com deficiência mental. Revista do Instituto de Ciências da Saúde. Vol. 27. Num. 3. 2009. p. 206-08.
-Gorla, J. I.; Lifante, S. M.; Souza, A. N. Análise da tarefa saltos laterais, da bateria K.T.K., em pessoas com deficiência mental. Revista Movimento & Percepção. Espírito Santo do Pinhal. Vol. 8. Num. 11. 2007. p. 147-154.
-Karlsson, A.; Frykberg, G. Correlations between force plate measures for assessment of balance. Clinical Biomechanics. Vol. 15. 2000. p. 365-639.
-Kiphard, E. J.; Schilling, V. F. Körper-koordinations-test für kinder KTK: manual Von Fridhelm Schilling. Weinhein. Beltz Test. 1974. p. 51.
-Lopes, V. P.; Maia, J. A. R. Efeitos do ensino no desenvolvimento da capacidade de coordenação corporal em crianças de oito anos de idade. Revista Paulista de Educação Física. Vol. 11. Num. 1. 1997. p. 40-48.
-Mansur, S.S.; Marcon, A.J. Desempenho motor de crianças e adolescentes com deficiência mental moderada. Revista brasileira de crescimento e desenvolvimento humano. Vol. 16. Num. 3. 2006. p. 9-15.
-Matos, C.; Martins, F.; Botelho, M. A coordenação motora em crianças ex-prematuras e/ou nascidas de muito baixo peso. Acta Médica Portuguesa. Vol. 24. Num. 2. 2011. p. 123-130.
-Melo, J. P. O ensino da educação física para deficientes visuais. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Vol. 25. Num. 3. 2004. p. 117-131.
-Navarro, A. S.; Fukujima, M. M.; Fontes, S. V.; Matas, S. L.; Prado, G. F. Balance and motor coordination are note fully developed in 7-year-old blind children. Arq Neuropsiquitrico. Vol. 62. Num. 3. 2004. p. 654-657.
-Rodrigues, J.; Rodrigues, L.; Maria, R.; Murilo, S. Adaptações neurais e fisiológicas em exercícios resistidos para terceira idade. Revista Digital Vida & Saúde. Vol.1. Num. 3. 2002.
-Ssaker, A. R. P. M.; Neto, A. J. L.; Oliveira, L.S.; Sousa, M. S. C.; Carvalhal, M. I. M. M. Avaliação da coordenação corporal pelos escores da bateria de testes KTK em escolares do ensino fundamental. Coleção Pesquisa em Educação Física. Vol. 11. Num. 1. 2012. p. 89-98.
-Silva, C. A. C.; Ribeiro, G.N.; Rabelo, R. J. A influência da dança no equilíbrio corporal de deficientes visuais. Movimentum-Revista Digital de Educação Física. Vol. 3. Num. 1. 2008. p. 1-8.
-Souza, A. N.; Gorla, J. I.; Araújo, P. F.; Lifante, S. M.; Campana, M. B. Análise da coordenação motora de pessoas surdas. Arq. Ciênc. Saúde Unipar. Umuarama. Vol. 12. Num. 3. 2008. p. 205-211.
-Strapasson, A. M.; Flores, L. J. F.; Silva, A. A. C.; Pereira, T.; Borges, M. O teste KTK na avaliação da coordenação motora de pessoas com deficiência auditiva. Coleção Pesquisa em Educação Física. Vol. 8. Num. 2. 2009. p. 177-182.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).