New perspectives on teaching of human physiology and exercise physiology

  • Leandro Freitas Lima Universidade Federal de Viçosa - Campus Florestal
  • Osvaldo Costa Moreira Universidade Federal de Viçosa - Campus Florestal
  • Eduardo França Castro Docente do curso de graduação em Educação Física do Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde da Universidade Federal de Viçosa, Campus UFV Florestal, Minas Gerais, Brasil
Keywords: Teachin methods, Learming, Physiology

Abstract

The alternative teaching methods can help the teacher and also serve as a resource for research, as they allow the interaction between the actors of the teaching/learning process. Specifically in the teaching/learning process of human physiology and exercise physiology, teachers rarely turn to alternative methods of teaching, opting almost always by traditional ways of teaching, and this fact may be resulting in greater difficulties for students of courses in that physiology is present. Accordingly, this study aimed to conduct a literature review in order to present alternative methods already used and the results obtained in the teaching/learning of human physiology and exercise physiology, based on literature published in the last 10 years. Through this theoretical survey we found that themost effective methods are conceptual maps and educational seminars, because were able to promote greater participation, interaction and retention of content by students.

Author Biographies

Leandro Freitas Lima, Universidade Federal de Viçosa - Campus Florestal

Discente do curso de Educação Fisica e Pesquisador bolsista no projeto PIBEN na Universidade Federal de Viçosa - Campus Florestal

Osvaldo Costa Moreira, Universidade Federal de Viçosa - Campus Florestal

Bacharel e Licenciado em Educação Fí­sica pela Universidade Federal de Viçosa. Especialista em Musculação e Personal Trainning pela Universidade Castelo Branco. Mestre em Educação Fí­sica pela Universidade Federal de Viçosa. Atualmente, é professor Assistente 2 do Curso de Educação Fí­sica da Universidade Federal de Viçosa - Campus Florestal. Membro e pesquisador do grupo de pesquisa em Atividade Fí­sica e Saúde da Universidade Federal de Viçosa - Campus Florestal. É Editor Associado da Revista Brasileira de Futebol. Atua também, como revisor cientí­fico dos periódicos: Revista Brasileira de Futebol, Revista Brasileira de Futebol e Futsal, Revista Brasileira de Prescrição e Fisiologia do Exercí­cio, Brazilian Journal of Biomotricity, Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Revista Brasileira de Cineantropometria e Desempenho Humano, Acta Scientarium - Health Science e Investigación y Educación en Enfermerí­a. Tem experiência na área de Educação Fí­sica, com ênfase em Atividade Fí­sica e Saúde, Fisiologia do Exercí­cio, Avaliação Fí­sica e Funcional, Treinamento de Força e Fatores de Risco Cardiovascular

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Published
2014-10-10
How to Cite
Lima, L. F., Moreira, O. C., & Castro, E. F. (2014). New perspectives on teaching of human physiology and exercise physiology. Brazilian Journal of Exercise Prescription and Physiology, 8(47). Retrieved from https://www.rbpfex.com.br/index.php/rbpfex/article/view/686
Section
Scientific Articles - Review